You are currently viewing <strong>“Krāsu nedēļa” pirmsskolā</strong>

“Krāsu nedēļa” pirmsskolā

Visa apkārtējā pasaule sastāv no krāsām. Tās iedarbojas uz cilvēka redzi, sajūtām, emocijām, spēj uzlabot garastāvokli un pat veselību. Lai iepazītu krāsas un nostiprinātu zināšanas par tām, pirmsskolā norisinājās “Krāsu nedēļa”. Katru dienu notika dažādas aktivitātes, nodarbības, pasākumi, kas veltīti kādai no krāsām. Bērni mēģināja saskatīt attiecīgās dienas krāsu sev apkārt – gan telpās, gan arī ārā. Vecāki tika aicināti piemeklēt un ģērbt bērnus atbilstoši tās dienas krāsai.

          “Mazajiem rūķīšiem” (1,5 – 3 g. v.) pirmā bija Baltā diena. Bērni centās saskatīt un sameklēt apkārt baltas krāsas lietas un priekšmetus. Baudīja ziemas priekus ārā, priecājoties par sniegu un jauko laiku.

Otrdien bija Brūnā jeb Zemes diena. Bērni tika iepazīstināti ar priekšmetiem un darbarīkiem, kas nepieciešami sīpolu stādīšanai. Uzzināja, kāpēc ir nepieciešama augsne un ūdens, un ko varēs pagatavot no izaugušajiem sīpolu lokiem. Noslēgumā katrs iestādīja savā traukā lielu sīpolu.

Trešdien bērni zīmēja saulīti, košas puķes uz liela formāta papīra lapām, jo atzīmēja Dzelteno jeb Saules dienu. Radošos darbus bērni veidoja, izmantojot guašu, dažāda lieluma otas, spiedogus un sūkļus. Darbiņi sanāca spilgti un oriģināli!

Ceturtdien bija Zilā jeb Debesu diena. Mazie rūķīši klausījās “Pasaku par zilo krāsu” un pēc tam gleznoja zilās debesis ar baltajiem mākoņiem.

Piektdien tika atzīmēta Zaļā jeb Veselības diena. Bērni devās ciemos pie lielajiem rūķīšiem, lai satiktos ar viešņu Intu Reču, kas stāstīja par veselīgu uzturu un praktiski parādīja, kā var pagatavot čipsus, kas ir daudz veselīgāki par mums ierastajiem kartupeļu čipsiem. Viešņa pagatavoja arī citronu un apelsīnu dzērienus, neizmantojot cukuru. Nodarbība bērniem ļoti patika, ēdiens arī! Izrādās, ka veselīgs ēdiens var būt ne tikai veselīgs, bet arī ļooti garšīgs!

          Pirmsskolas četrgadīgie bērni nedēļas laikā uzzināja, cik svarīgas krāsas ir cilvēku apģērbā. Dažādu profesiju tērpos tiek izmantotas noteiktas krāsas, lai, pirmkārt, tiktu atpazīta šī profesija, otrkārt, lai tērps kalpotu drošībai, treškārt, noteikta krāsa var tikt izvēlēta higiēnas apsvērumu dēļ, lai apģērbs ne tik ātri sasmērētos. Tā, piemēram, sportā, komandām, ir atšķirīgu krāsu tērpi, lai gan skatītāji, gan tiesneši, gan arī treneri un paši sportisti spētu ātri atšķirt komandas biedrus. Karavīriem ir aizsargtērpi, lai viņi būtu mazāk pamanāmi. Celtniekiem parasti ir tumšas krāsas apģērbs, lai tas tik ātri nekļūtu netīrs. Ar bērniem tika pārrunāts, kā ir jāģērbjas ikdienā un arī svētkos, cik nozīmīgs ir svinīgais tērps, kurš tiek vilkts īpašos gadījumos.

Lielie rūķīši krāsu nedēļā meklēja dažādu krāsu lietas, priekšmetus telpā, saskatīja krāsas dabā, strādāja radošos darbiņus.

Pirmdiena bija baltās krāsas diena. Bērni meklēja lietas telpā, kas ir baltā krāsā, lika izstādē. Kopā ar skolotāju lasīja V. Karstena stāstiņu ,,Sniega māja,” kur zaķu ģimenīte uzcēla sniega māju un iekurināja istabā kamīnu. Bērni sprieda, kas notiks ar zaķēnu sniega māju. No papīra salīmēja katrs savu sniega māju un ievietoja tajā zaķu ģimenīti. Bērni klausījās dzejolīti ,,Ziemas miegā,” noskaidroja, kas guļ ziemas miegu un kas neguļ. Minēja mīklas. Piemēram, balts palags apklāj visu zemi… Kas notiek, ja saule ēd sniegu… Minēja, kādi vārdi veidojas, ja sniegam pievieno pulksteni (sniegpulksteņi), vīru (sniegavīrs), pārslu (sniegpārsla), puteni (sniegputenis). Pierakstīja jauniegūtos vārdus.

Bērni šajā baltās krāsas dienā devās arī laukā, lai baudītu ziemas priekus, vizinātos ar ragaviņām, veltu sniegavīrus, celtu sniega skulptūras, sniegā zīmētu eņģelīšus.

Otrdiena bija zilās krāsas diena. Bērni telpā meklēja un atrada daudz dažādu lietu, kas ir zilā krāsā. Aplūkoja lielo Latvijas karti un noskaidroja, ka Baltijas jūra, ezeri un upes ir zilā krāsā. Bērni uzzināja, kāpēc Latgali dēvē par zilo ezeru zemi, noskaidroja arī to, ka globusā okeāni un jūras ir attēloti zilā krasā.

Tika lasīts arī Vika dzejolītis ,,Prātīga dziesma par zilu ziloni.” Pēc dzejolīša noklausīšanās bērni uzmeistaroja savu zilo zilonīti, kuru izkrāsoja zilā krāsā un snuķīša vietā tam pielīmēja zilu zeķi. Pēc tam sarīkoja sacensības, kuru laikā bērniem vajadzēja ar “zeķu” snuķīša palīdzību satvert visvairāk lietu priekšmetu. Spēle izraisīja lielu jautrību un smieklu jūru.

Bērni labprāt klausījās nostāstus par jūras iemītniekiem, noskaidroja, ka zilais valis ir lielākais dzīvnieks pasaulē (32 metrus garš un sver tik, cik 20 ziloņi kopā).

Klausījās stāstu par mūsu pašu ezeru iemītniekiem – plaužiem, noskaidroja, kāpēc tie ir saspiesti kā plāceņi.

Bērni devās laukā un meklēja zilo krāsu dabā. Vienīgais, ko varēja  atrast – debesis zilā krāsā un skolotājas zilā mašīna. Tika secināts, ka jāgaida pavasaris, kad daba dāvās mums zilo vizbulīšu, muskarīšu brīnumu dabā un vasarā zilo veroniku un neaizmirstulīšu birumu pļavās…Tika lasīta teika ,,Kā neaizmirstulīte ieguva vārdu.” Pēc lasīšanas nodarbības bērni darbojās ar nagu lakas krāsu un paši uzzīmēja uz plēves savas neaizmirstulītes. Šādā zīmēšanas tehnikā bērni strādāja pirmo reizi.

Trešdiena bija rozā krāsas diena. Bērni secināja, ka telpā šīs krāsas lietu un priekšmetu ir salīdzinoši mazāk, nekā citas krāsas lietu. Šajā dienā devāmies arī dabā meklēt rozā krāsu, taču nekā! Ziemā tomēr dominē baltā krāsa.

Dažādas krāsas sameklēt un saskatīt bērniem bija iespēja R. Mūka muzejā, kurā tikām uzaicināti paciemoties. Tur varējām aplūkot dažādas mākslinieku abstraktās mākslas gleznas, kuras bērni varēja  pētīt un spriest par krāsu spēlēm un rotaļām uz audekla.

Kopā ar māksliniecēm – Gitu Palmu un Ingu Skrūzmani Mičuli – bērni taisīja krāsu nospiedumus ar burbuļplēves palīdzību un veidoja ar pirkstiņkrāsām puķīti. Paldies māksliniecēm par sadarbību! Abstraktās mākslas iedvesmoti, bērni grupiņā turpināja darboties ar burbuļplēvi, zīmēja un krāsoja rozā balonus, pūta īstos balonus un spēlējās ar tiem, pēc tam – fotografējās.

Ceturtdiena bija brūnās krāsas diena. Bērniem bija dots uzdevums atvest no mājām brūnas krāsas keramikas traukus, lai labāk iepazītu keramikas izstrādājumus. Meklējām  un atradām telpā brūnas krāsas lietas. Bērni secināja, ka šīs krāsas lietu ir visvairāk, jo telpā galdi, krēsli un grīdas klājums ir brūnā krāsā.

Tika lasīts stāsts par brūno lāci ,,Bruni”. Minējām aprakstošās mīklas par meža dzīvniekiem, kam kažociņš ir brūnā krāsā. Bērni darbojās radoši – grieza, līmēja, krāsoja savu brūno lāci.

Piektdien grupiņā bija zaļās krāsas diena. Arī šīs krāsas lietu un priekšmetu grupiņā ir daudz. Piemēram, rakstāmpiederumi, dažādas kancelejas preces,  rotaļlietas un spēles. Šajā dienā bērni daudz runāja par veselīgajiem augļiem un dārzeņiem, kas vairums ir zaļā krasā. Bērni grupēja augļu un dārzeņu attēlus. Meklēja zaļās krāsas našķus, raksturoja to, kas kuram garšo vislabāk. Gāja rotaļās, dziedāja dziesmiņu par mazu, zaļu vardīti. Katrs pagatavoja savu zaļo vardīti no papīra.

Šajā dienā pirmsskolas grupiņā viesojās viešņa Inta Reča, kas projekta ietvaros gatavoja ar bērniem veselīgus čipsus, runāja par veselīgu dzīvesveidu un veselīgiem pārtikas produktiem. Rekomendēja uzturā vairāk lietot veselīgu pārtiku. Aplūkoja ar bērniem veselības piramīdu, sprieda un domāja, kuri produkti būtu vairāk jālieto uzturā, no kuriem būtu jāatsakās vispār vai jālieto mazāk.